Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?

331. Data: 2015-02-26 05:41:42

Temat: Re: Próbował ktoś piec tradycyjne, włoskie, puszyste bagietki?
Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

news:mcm7h2$th3$1@dont-email.me...
> "Pszemol" <P...@P...com> wrote in message
dough-baguette-everything-i-know-one-bread

Zapomniałem dołączyć fotkę: http://voila.pl/index.php?f=1812078

332. Data: 2015-02-26 07:22:11

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-26 o 05:31, Pszemol pisze:

> Pytanie mam o kolor skórki - jak uzyskać kolor złoty i błyszczący
> jak na obrazkach z przepisu? Zakładam że kolory nie zostały
> "podkręcone" sztucznie już po zrobieniu zdjęcia, na komputerze...

Blask zależy od ilości pary wodnej, w piekarniku musi być wilgotno.
Przed pieczeniem dobrze posmarować powierzchnię chleba, czy bułki wodą
lub jeszcze lepiej smarowidełkiem z wody rozrobionej z odrobiną mąki
żytniej, jeśli taka jest i w wypieku.
Pieczywo cukiernicze smarujemy jajkiem, zwykłego chleba, czy bułek -
nie, tylko wodą.

Kolor finalny zależy od wypieczenia i od rodzaju mąki, pszenne jest
złote, żytnie bardziej szare, wpadające w brąz, mieszane to wypadkowa.
--
B.

333. Data: 2015-02-26 14:37:34

Od: "Pszemol" <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

"bbjk" <a...@b...cc> wrote in message news:mcme2k$flk$1@node2.news.atman.pl...

> Blask zależy od ilości pary wodnej, w piekarniku musi być wilgotno.

W piekarniku mam włożoną przed jego rozgrzewaniem miskę wody.
Woda się powolutko gotuje w czasie pieczenia. Sądzisz że powinienem
dać więcej misek z wodą aby zwiększyc powierzchnię parowania?

> Przed pieczeniem dobrze posmarować powierzchnię chleba, czy bułki wodą lub
> jeszcze lepiej smarowidełkiem z wody rozrobionej z odrobiną mąki żytniej,
> jeśli taka jest i w wypieku.

A jeśli pszenna to użyć przennej?

> Pieczywo cukiernicze smarujemy jajkiem, zwykłego chleba, czy bułek - nie,
> tylko wodą.

Dobra - następnym razem spróbuje posmarować wodą.
Smarujesz wodą przed nacięciem czy już po?

> Kolor finalny zależy od wypieczenia i od rodzaju mąki, pszenne jest złote,
> żytnie bardziej szare, wpadające w brąz, mieszane to wypadkowa.

Mi z pszennej wyszedł brązowy - patrz fotka obok.

334. Data: 2015-02-27 09:10:12

Od: bbjk <a...@b...cc> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-26 o 14:37, Pszemol pisze:

> W piekarniku mam włożoną przed jego rozgrzewaniem miskę wody.
> Woda się powolutko gotuje w czasie pieczenia. Sądzisz że powinienem
> dać więcej misek z wodą aby zwiększyc powierzchnię parowania?

Nic nie sądzę, nie widziałam miski, nie znam piekarnika, po prostu
trzeba wypraktykować, jak Ci najbardziej odpowiada.

> A jeśli pszenna to użyć przennej?

Smaruję samą wodą. Wiem, że żytnia nadaje więcej połysku, ale robiąc
bułkę pszenną, nie smarowałabym już żytnią. Chyba, że użyłeś mąki mieszanej.

> Dobra - następnym razem spróbuje posmarować wodą.
> Smarujesz wodą przed nacięciem czy już po?

Nie nacinam :) Jednak gdybym to robiła, to smarowałabym po.

> Mi z pszennej wyszedł brązowy - patrz fotka obok.

A nie była to mąka mieszana? Jeśli pszenny chleb jest brązowy, to za
wysoka temperatura lub za długi czas pieczenia, albo jedno i drugie.
Moją receptą na Twoje problemy jest próbować, próbować, sprawdzać,
obserwować, co się dzieje, po kilku razach będziesz miał już wypiek,
jakiego chcesz. Albo po kilkunastu.
--
B.

335. Data: 2015-02-27 16:21:47

Od: Pszemol <P...@P...com> szukaj wiadomości tego autora

bbjk <a...@b...cc> wrote:

> Nic nie sądzę, nie widziałam miski, nie znam piekarnika, po prostu trzeba
> wypraktykować, jak Ci najbardziej odpowiada.

Dodałem drugą miskę wody, to właściwie takie głębokie, szklane talerze do
zupy :-)
Pary było zdecydowanie więcej i buchnęła mi w twarz radośnie gdy otworzyłem
piekarnik aby włożyć ciasto na chleb...

Swoją drogą chlebek mi wyszedł zacny:
http://voila.pl/index.php?show_file=2728762

> Smaruję samą wodą. Wiem, że żytnia nadaje więcej połysku, ale robiąc
> bułkę pszenną, nie smarowałabym już żytnią. Chyba, że użyłeś mąki mieszanej.

Następnym razem posmaruję wodą, dziękuję!

> Nie nacinam :) Jednak gdybym to robiła, to smarowałabym po.

Robisz chleby w brytfance/foremce że nie nacinasz?

> A nie była to mąka mieszana? Jeśli pszenny chleb jest brązowy, to za
> wysoka temperatura lub za długi czas pieczenia, albo jedno i drugie.

Stosuję temperatury i czas pieczenia dwuetapowy z tego przepisu:
http://www.mojewypieki.com/przepis/polski-chleb-na-z
akwasie
Ten ze zdjęcia jest mieszany - ma 200g zakwasu żytniego, razowego o
hydracji 150%, 550g mąki pszennej, pełnoziarnistej, chlebowej i 50g otrębów
owsianych.

> Moją receptą na Twoje problemy jest próbować, próbować, sprawdzać,
> obserwować, co się dzieje, po kilku razach będziesz miał już wypiek,
> jakiego chcesz. Albo po kilkunastu.

Dzięki próbie z tymi bagietkami i dzieki temu co tam uczyli o trzymaniu
ciasta w lodówce chyba już znalazłem dobry sposób na wplecenie tego mojego
"polskiego chleba" w mój zapracowany harmonogram:
- pierwszego dnia, o dowolnej porze, wybudzam i karmię zakwas żytni
(hydracja 150g, więc na oko równe objętościowo ilości mąki i wody)
- drugiego dnia, o dowolnej porze po przyjściu z pracy lub wieczór wrzucam
składniki do maszyny chlebowej i mieszam w programie "ciasto", Cykl trwa
półtorej godziny, ciasto jest "rozpoczęte" w cieple jakie maszyna generuje
i zaczyna ładnie rosnąć.
- wyciągam z maszyny i wyrabiam na obsypanym odrobiną mąki stole i wrzucam
do dużej, szklanej miski o grubych ściankach otrzymując lepszą stabilizację
temperatury niż wblaszanej misce o cienkich sciankach, której używałem
wcześniej.
- miskę z ciastem przykrywam szczelnie folią ciągliwą (jak tą folię
kucharki nazywają aby od aluminiowej odróżnić?) i na półkę do lodówki na
całą noc i pół dnia.
- następnego dnia zaraz wczesnie po pracy wyciagam miske z ciastem z
lodowki i rozciagam i skladam ciasto pare razy na przestrzeni okolo 2
godzin
- ukladam bochenek "szwami" do dołu na kamieniu do pizzy posypanym mąką i
zostawiam na tym kamieniu w temp pokojowej do ostatniego wyrosnięcia pare
godzin.
- pozno wieczor nagrzewam piekarnik i pieke chleb

Na razie ostatnie kilka wyszło bardzo dobrze ta metodą.

336. Data: 2015-03-04 15:08:33

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-23 o 18:55, XL pisze:

> Dokładnie tak. Polacy mają jakiś kompleks niższości pod tym względem.

Myślę że raczej ktoś usilnie usiłuje nam to zaszczepić. Niektórzy już
dali się na to nabrać, i nawet zaczynają propagować te ich wzorce.

> Bardzo dawno tam byłam, nie zauważyłam wtedy, aby bez pojęcia przyprawiano
> tam zupy - ale od tej pory mogli zapomnieć o swojej dobrej tradycji.

Nic się nie zmieniło, nadal można nazwać to żywym ogniem.
Z pojęciem, a więc Ty mi wytłumacz dlaczego w ich zupie musi być tyle
papryki?

337. Data: 2015-03-04 15:09:04

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-23 o 17:00, Pszemol pisze:

> Zacznij chodzić do innych sklepów bo ja nie widziałem dodatku soi
> np. w oliwie z oliwek którą ostatnio kupiłem. Była, owszem, taka
> butelka z oliwą mieszaną z olejem roślinnym, dużo tańsza, ale
> ja kupiłem taką bez dodatków i jestem zadowolony.
> Nie mów mi że nie masz wyboru bo albo mieszkasz w dziwnym
> miejscu albo słabo czytasz etykiety...

Jak widzę to nie ma nic wspólnego z konkretnymi sklepami. Ale coś mocno
się zmieniło... Mam w domu sporo starych rzeczy, ot choćby kilka paczek
makaronu - wszystkie z dodatkiem soi. Zrobilem wycieczkę po kilku
sklepach, kilkanaście gatunków makaronu a o soi, na żadnym ani wzmianki.
To samo na wielu innych artykułach, choćby sos pomidorowy tylko na
jednym piszą o dodatku z soi. Co się do diabła dzieje, wypowiedzieli
jankesom posłuszeństwo czy po prostu przestali o soi informować klienta??

338. Data: 2015-03-04 15:09:23

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-23 o 16:22, masti pisze:

> powiedział facet, który gloryfikuje gówno PRLu

Gloryfikuje? Nie, porównuje tylko tamto z dzisiejszym gównem. Jak to
porównanie wychodzi to już nie moja wina.

339. Data: 2015-03-04 15:09:51

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-23 o 16:52, Pszemol pisze:
> "Trybun" <i...@j...ru> wrote in message

> Jasne, bo chleb się piecze w sposób bardzo naturalny :-))
> I w naturalny sposób hodowane są jabłka i wiśnie :-))
> Wszyscy kupujemy w sklepach przecież owoce z zamosiejek.

A gdzie Ty widzisz "gwałcenie natury" w pieczeniu chleba czy wiśniach?,
o ile oczywiście nie pochodzą one z USA.

340. Data: 2015-03-04 15:10:08

Od: Trybun <i...@j...ru> szukaj wiadomości tego autora

W dniu 2015-02-24 o 12:46, krys pisze:

> Nie bądź taki optymista. Syrop glukozowo fruktozowy to myślisz, że z czego
> jest? A jest "wszędzie".

A cholera go jedna wie. Dość pewnym tematem to jest dla mnie tylko temat
soi. Sporo przeczytałem na temat jej "ulepszania" przez Amerykanów i
"uszczęśliwiania" tym wynalazkiem świata. Oj przepraszam - "Wolnego
Świata"..

Gdyby ktoś chcial zmierzyć pH swojego chlebowego zakwasu lub pH swojego ciasta...
Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Jak się ma tycie i szczuplenie do E= mc kwadrat?
ciekawostka kulinarna
gęsi pipek