Re: Duchy

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Duchy
Date: Fri, 21 Jul 2017 21:14:15 -0500

"Jakub A. Krzewicki" <p...@g...com> wrote in message
news:5a34ad8c-f93a-4262-a42a-6a73a250dee8@googlegrou
ps.com...

> Raczej z informacji jeśli już.
> Materia i energia są w sumie jednym i tym samym.

Zdaję sobie sprawę że nawet foton, cząstka elementarna
bez masy, wykazuje dualistyczny charakter w niektórych
doświadczeniach ujawniając cechy energii a w innych
materii - jednak nie o to mi chodzi. Źle się wyraziłem...

Informacja - ok, jestem w stanie przyjąć taką wersję...
Jednak czy znasz jakiś sposób istnienia informacji bez
materialnego lub energetycznego nośnika? Tak myślę i mi nic
nie przychodzi do głowy - podpowiedz przykład informacji
występującej bez nośnika. Nawet przekaz informacji na
odległość, przepisanie jej z jednego materialnego nośnika
na inny materialny nośnik wymaga elektronów, fotonów
czy innych form będących w tym sensie nośnikiem.
Te formy są jak najbardziej wykrywalna dla nas, dla fizyków.
Umiemy dziś mierzyć i detektorami wykrywać pojedyncze
fotony - czy jest szansa na to, że istnieje jakiś nośnik ducha
którego fizyka jeszcze nie odkryła? Jakiś duchofoton? :-)))

> Zazwyczaj religie widzą duchy jako rodzaj umysłu / istot
> związanych z umysłem. Hipotezą, która się w nich często
> przewija jest w szczególności, że są to przypuszczalne
> ślady umysłu, które pozostawił człowiek zmarły.
> A umysł jest informacją.

Wciąż jednak nie znamy żadnego sposobu na to, aby
przekazać informację bez użycia nośnika dla jej.

Jak więc miałyby istnieć duchy?
Z jednej strony w jakiś sposób muszą być w stanie interakcji
z materią, jak sam piszesz - duch jako rodzaj umysłu steruje
ciałem ale z drugiej strony informacja nie może istnieć bez
nośnika, czyli wychodzi z tego że "duch" umiera wraz z ciałem
i ginie w trakcie gdy rozprasza się z ciała w otaczającą go
przestrzeń energia życiowa wraz ze wzrastaniem entropii...

Wychodzi mi z tego rozumowania, że nauka jest w stanie
wykluczyć istnienie duchów wyłącznie na podstawie faktu,
że do istnienia duchów/informacji potrzebny jest nośnik
a duch byłby tu taką informacją bez nośnika niejako z definicji.