Re: Gotowanie - wiedza czy sztuka ?

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Gotowanie - wiedza czy sztuka ?
Date: Tue, 12 Sep 2017 11:20:49 +0200

tandoori.curry pisze:

> Zacząłem o tym myśleć po wpisie Animki która dodała kminku do kiszenia
> kapusty (przed / zamiast po) chcąc zmienić jej smak.
>
> Oczywiście dla jednych jest to błąd gruby, a dla innych nic nie znacząca
> twórcza i spontaniczna modyfikacja. Smakuje inaczej ale również dobrze.

Odkąd pamiętam, kiszenie kapusty zawsze dokonuje się z kminkiem.
A pamiętam też dębową beczkę do kiszenia u mojej prababci, oraz
stanowiący komplet do niej wielki kamień wapienny, służący do
przyciskania kiszonki. W bardzo ciekawy sposób zerodowany przez
kapuściane kwasy. Też pachniał kminkiem.

To nie twórcza i spontaniczna modyfikacja, to stara tradycja jest taka.
Tradycje bywają różne. Kiedyś, jeszcze za czasów nieboszczki Austrii,
w cenniku schroniska w Morskim Oku była pozycja "herbata". A pod nią
następna -- "herbata bez rumu". Dla mnie "kapusta kiszona bez kminku"
jest takim samym dziwactwem, że aż musi mieć osobną nazwę.

Jarek

--
Kminek dla dziewczynek