Re: Jak upitrasić chleb żytni ?

Data: 2015-09-11 02:13:39
Temat: Re: Jak upitrasić chleb żytni ?
Od: Ikselka <i...@g...pl>

Dnia Fri, 11 Sep 2015 00:32:51 +0200, Dariusz K. Ładziak napisał(a):

> [...]
ps.com...

> [...]
> drożdży. A proporcje zależą od ilości soli i temperatury - jeśli soli
> mało a temperatura wysoka, będzie przewaga drożdży, jak mocniej posolić
> i fermentować w chłodzie - wygrają bakterie mlekowe (i kwasem mlekowym
> załatwią drożdże).
>
> A zakwas na drożdżach też może skończyć się smakiem kwaśnym - jak
> drożdże nie przekroczą stężenia alkoholu powyżej powiedzmy 10% (a w
> zakwasie piekarskim nie przekroczą), to mogą dołączyć się (i jest to
> pewne jak podatki) bakterie octowe - przerabiające etanol na ocet. Też

Z defnicji jednak ZAKWAS to środowisko opanowane przez bakterie kwasu
mlekowego, a zaczyn to namnażanie drożdży. Wszelkie mieszaniny tego to już
tzw niuanse, o których każdy średnio kształcony człek wie. O fermentacj
octowej wiele razy tu już pisałam - teraz nie, bo to nie jest właściwa
okazja, zeby ją w temat rośnięcia ciasta mieszać.