Re: Wędzenie

Data: 2011-12-05 13:04:25
Temat: Re: Wędzenie
Od: Anai <a...@g...pl>

W dniu 03.12.2011 21:47, wolim pisze:

> Kiełbasa wyszła dużo lepiej niż za pierwszym razem. Szynki wyszły idealnie.
> Po wędzeniu szynki parzyłem przez jakieś 15 minut.
> Aha. Kiełbasa do wędzenia, to była zwykła biała surowa zakupiona w
> Selgrosie. Zbyt czasochłonne jest robienie kiełbasy na próbę. Jak dojdę
> do wprawy z wędzeniem, zacznę robić kiełbasy własnoręcznie. Ale, swoją
> drogą, nawet się nie spodziewałem, że zwykła biała surowa wyjdzie taka
> dobra po uwędzeniu. Prawie jak swojska - nie chcę tutaj obrażać
> swojskiej kiełbasy, ale uwędzona zwykła biała kiełbasa jest zdecydowanie
> [...]

Mi się wydaje, choć mogę się mylić, że łatwiej jest zrobić kiełbasę
niż dobrze przygotować i uwędzić mięso, więc na razie wstrzymuję się
z tym drugim...
Kiełbaskę natomiast robiłam z powodzeniem już trzy razy
i, nie chwaląc się, muszę powiedzieć, że ostatni raz taką dobrą jadłam w
dzieciństwie...

Kiełbasę robię mniej/więcej w taki sposób:

ok 7 kg łopatki wieprzowej
2,5 kg surowego boczku
pół kg słoniny

sól, pieprz, zmiażdżony lub starty na tarce czosnek (ok. główki)
1-1,5 szkl. ciepłej przegotowanej wody
1/5 op. jelit (kupuję w Tesco)

Nie podaję dokładnych proporcji przypraw, bo uważam że to indywidualna
sprawa każdego - w każdym bądź razie wymieszana masa powinna być
d e l i k a t n i e słona.

Mięso oczyszczam z błon i dzielę na trzy kategorie:
I - chude
II - lekko tłuste
III - boczek + słonina

Chude kroję nożem na kawałki 1-1,5 cm, lekko tłuste mielę maszynką na
sitku o sporych oczkach, tłuste początkowo mieliłam na drobnym sitku,
ale doszłam do wniosku, że lepsza kiełbaska wychodzi jeśli zmielić je
również na tym grubszym.

Jelita należy zalać ciepłą (nie gorącą) wodą.

Sól, czosnek i świeżo zmielony pieprz mieszam z wodą i dolewam do masy,
którą od tej chwili, dłuuuugo i namiętnie mieszam ;)
Po wymieszaniu, puszczam w ruch maszynkę i nadziewam jelita.
Wsio!

O wędzeniu nie bardzo mogę się wypowiadać, bo tym zajmuje się mój
mężczyzna... W każdym razie z tego przepisu wychodzi naprawdę dobra
kiełbasa.

kilka fotek:
https://lh3.googleusercontent.com/-SVOukvhqtWc/Tty9b
Hsa0FI/AAAAAAAAB-U/XgNS5HDZXFw/s800/_B104260a.JPG

https://lh3.googleusercontent.com/-St_5kOZYQzA/Tty9b
pm4CTI/AAAAAAAAB-Y/KO2oY_UZX0A/s640/_B104265a.JPG

https://lh5.googleusercontent.com/-b_d5JX8qnYM/Tty9b
5YJXtI/AAAAAAAAB-k/vTwfl9Bp2q0/s800/_B104272a.JPG

Anai

*****e-mail: www.cerbermail.com/?Y8Pg93XYwQ ******gg:1737648******
***** http://photo-of-anai.gu.ma/ *****
"Tylko pokłady bezinteresownego skurwysyństwa mają nieograniczone
możliwości regeneracyjne."