Re: Życie

Newsgroups: pl.sci.psychologia
Date: Sat, 5 Aug 2017 19:28:04 -0700 (PDT)
<oloh24$t38$1@dont-email.me>
Subject: Re: Życie
From: j...@o...pl

W dniu wtorek, 1 sierpnia 2017 02:16:58 UTC+2 użytkownik Pszemol napisał:
> <j...@o...pl> wrote in message
ps.com...

> Jest wiele dróg do "dobrego" postępowania.

jest.

> Starożytne zasady humanistyczne jak "nie rób drugiemu co Tobie niemiłe"
> nie mają związku z religią - są od religii niezależne i nie są objawem
> żadnej wiary w boga: czy to otwartej czy też ukrytej w podświadomości.

prawde mowisz. tak jest w istocie.

> Są wynikiem czysto racjonalnego myślenia: ja chcę żyć w świecie pełnym
> ludzi dobrych czy w świecie pełnym zbirów i bandziorów? No właśnie...
> Wystarczy chwila rozumowania aby dojść do podobnych wniosków.

żadnej chwili nie trzeba; to zrozumiale same przez siebie.

> Natomiast religia, wiara w to, że bóg Ci coś nakazuje, często prowadzi
> do ZŁEGO postępowania. Dobry człowiek pod wpływem wiary może
> postępować źle, gdy błędnie odczyta swoje wewnętrzne myśli jako
> słowa bożego natchnienia, i bezkrytycznie zaaplikuje je w życiu.

Bóg nic złego nie nakazuje. a ze jest Dobry, to wymaga dobroci;
inaczej zresztą nie mógłby być Bogiem:)

dobry człowiek pod żadnym wpływem nie postępuje źle, a ze ludzie
nigdy nie są przez cale życie dobrzy, a przynajmniej tacy, którzy
nie żyją w enklawach, to zdarza im się postąpić nie tak.
jednakże to tylko ich wina, a nie Boga.

poza tym nie można odczytać swoich wewnętrznych myśli,
jako boże natchnienie i bezkrytycznie je tylko z tego powodu wykonywać.
bez względu jakie przypowieści w Starym testamencie, by o tym nie świadczyły.

> Innymi słowy, bez religii, dobry człowiek będzie dobry, zły człowiek będzie
> zły - tylko ślepa wiara zaprowadzić może dobrego człowieka na złą drogę.

to tylko znaczy, ze nie był on dobry. takoż ludzie często wykorzystywali Boga
dla usprawiedliwienia swej zachłanności, zazwyczaj świadomie i z premedytacją.

pozdrawiam,
jacek