Re: placek - makowiec

Data: 2010-12-23 11:49:53
Temat: Re: placek - makowiec
Od: "misiczka" <i...@g...com>

Użytkownik "malgorzata" <m...@p...onet.eu> napisał w wiadomości
news:ieu2b7$rrn$1@news.onet.pl...
> Witajcie,
> przyjaciel zapytał mnie o przepis na makowiec w formie placka(czyli
> niezawijany). Nie mam. Oczywiście jest mnóstwo w Sieci, ale zależy mi, by
> podesłać mu coś sprawdzonego, łatwego i w miarę szybkiego w wykonaniu.
>
> Przepis na masę makową mam, ale jak to zrobić, by się trzymała podkładu (chyba
> z kruchego ciasta - tak mi się wydaje)?
>
> Liczę na Waszą pomoc i doświadczenie. Sprawa pilna, bo na Wigilię makowiec
> powinien być :)

I jeszcze jeden - skopiowany kiedyś przeze mnie z tej grupy - trochę inna wersja

Obiecalam to daje. Slyszalam, ze znacie kilka, a z manna znacie? Miodzio.
Wyprobowalam wiele razy. Praktyczna wskazowka na poczatek: ciasto najlepiej
robi sie w sporej plastikowej misce - nie bedzie sie wysypywac).

5 duzych jablek
1,5 szklanki maku
1,5 szklanki cukru (cukru zawsze tyle ile maku, pamietac przy zmienianiu
proporcji. Jak ktos lubi bardziej slodkie, to moze dac wiecej, nic sie nie
stanie.)
4 jajka (wiecej nie zaszkodzi, ja dawalam czesto 5)
6 lyzek kaszy manny (lyzka na jablko, ale wiecej nie zaszkodzi, zalezy kto
jekie ciasto lubi: bardziej mokre czy mniej mokre)
1/2 margaryny
2 lyzeczki proszku do pieczenia
aromat do ciasta (ja dawalam migdalowy, wy - jaki chcecie)

1.mak ugotowac i 2 razy przekrecic przez maszynke
2.jablka obrac, wydrazyc srodki i zetrzec na tarce na duzych oczkach
3. Wymieszac w misce jablka i zmielony mak. mozna juz tera dodac tez do nich
proszek do pieczenia
4.margaryne utrzec z czescia cukru
5.rozdzielic zoltka od bialek i bialka utrzec z druga czescia cukru. Potem
stopniowo dodawac do nich zoltka, dalej ucierajac.
6. Utarte jajeczka dodac do utartej margaryny i miksowac dalej, az bedzie
jednorodna masa. Uwaga! Jezeli masa zacznie sie "scinac" nic nie szkodzi.
Nie ma to zadnego wplywu na pozniejsze ciasto.
7. Calosc utartej masy wymieszac z jablkami i makiem. Dodac aromat do
ciasta. Nalezy bardzo dokladnie calosc wymieszac, zeby nie zostaly zbite
grudki jablek i maku.
8. Wylozyc ciast na posmarowana tluszcze i posypana tarta bulka tortownice.
Bokow tortownicy nie trzeba smarowac.
9. Piec w temp max. 250 st. (nie w wiekszej!)
Uwaga! ciasto bardzo niewiele urosnie. Gotowe jest wtedy, gdy bedzie mialo
przybrazowione boczki. (trzeba sie przygladac, bo za bardzo po nim nie
widac, czy jest gotowe - jest przeciez ciemne). Bardzo dobrze jest zrobic na
wierzch polewe czekoladowa - ja sie bez niej nie obchodze, dopelnia smaku.
Pozdrawiam i zycze smacznego. Mapecik