Odp: kolczyk w nosie

From: "Ber" <b...@t...pl>
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Odp: kolczyk w nosie
Date: Sun, 23 Mar 2003 00:03:15 +0100

> dlaczego nie przeszkadzaja kolczyki np. w uszach??

Wyobraz sobie, ze spotykasz o zmierzchu w parku faceta z tatuazem na twarzy.
Tatuaze sa coraz bardziej powszechne i to w roznych miejscach. Moze niedlugo
normalnym bedzie tatuaz na calym ciele i nie bedzie to czyms wyjatkowym.
Zwykle ludzie okaleczaja sie w jakims celu: kolczyki, tatuaze, operacje
plastyczne. Mozna powiedziec ze sa to łaty poprawiajace ludzką naturę. Nie
robi się przeciez tego bez celu. W takim razie kolczyk w nosie też czemuś
musi służyć. W naszej kulturze jest to coś nowego tak jak kiedyś nowością
było noszenie przez kobiety spodni. Kiedyś kobieta w spodniach bardzo
gorszyła, ale przyjelo sie, chociazby z tego wzgledu, ze jest to bardzo
wygodne i praktyczne. Natomiast dla kolczyka w nosie ciezko znalezc
uzasadnienie odwolujace sie do wygody, czy praktycznosci. Oczywiscie
wlascicielka kolczyka w nosie moze powiedziec, ze czuje sie z nim lepiej i
nie przeszkadza on bardziej, niz te w uszach. Kolczyki w uszach sa tak
naturalne, jak niczemu niepotrzebny krawat w meskim ubiorze i tez zwisaja,
ale sa juz zakorzenione w naszej kulturze. Sa to rzeczy "stosowne". Teraz
taki szefo, przyjmujacy do pracy moze sie zastanawiac, po co taka niewygoda
w nosie? Czy to jakas subkultura, czy bezmyslny ped za moda, czy jakis
leczniczy kolek, czy odwracanie uwagi od jakis defektow, czy wrecz
okazywanie "mam cie w nosie"? :-) Odpowiedz twierdzaca na kazde z tych
pytan, to nic pozytywnego. W oczach szefa starej daty taki ozdobnik nie
kojarzy sie z zadna estetyka. Moze raczej kojarzyc sie z, jak juz ktos
wczesniej wspomnial, zwyczajami prymitywnych kultur lub moda zwiazana z
muzykami, ktorych tworczosci on nie rozumie a kojarzy mu sie ona jedynie z
narkomania. Standarty mowia: czysto, schludnie, jak najmniej bizuterii, malo
ekstrawagancji, im wiecej pokazesz (dekolty, pepki), tym mniej cie beda
szanowali. Tak jest. Wystarczy wziac jakas ksiazke. Przy rosnacym bezrobociu
jest coraz wiecej publikacji na temat, jak szukac pracy; tam jest sporo na
ten temat, nawet ze szczegolami.
I tak do pracy mezczyzni chodza w garniturach dalej, kobiety w garsonkach i
po staremu sie to kreci.
Mnie te kolczyki ani ziebia, ani parza. Co prawda nie zamontuje sobie
takiego rekwizytu, bo przeszkadzal by mi jak odstajacy pieprzyk. Jestem za
swoboda a lubie wygode. Drazni mnie wszelka uniformizacja, upodabnianie sie.
Chetnie chodzilbym bez krawata. Moze kiedys kolczyk w nosie bedzie
obowiazkowy?
Pozdr.
Ber.