From: "Harun al Rashid" <a...@o...pl>
Newsgroups: pl.soc.dzieci.starsze
References: <dmh3sf$28o$1@achot.icm.edu.pl> <dmhm9s$2ov$1@inews.gazeta.pl>
<dmhogr$tns$1@news.onet.pl> <op.s00h9xql26l578@borek>
<dmi9jv$pbm$1@news.onet.pl> <op.s00p6yc526l578@borek>
<dmicl0$5ms$1@news.onet.pl>
Subject: Re: Angielski w 1 klasie
Date: Tue, 29 Nov 2005 21:35:25 +0100
Lines: 39
MIME-Version: 1.0
Content-Type: text/plain; format=flowed; charset="iso-8859-2"; reply-type=response
Content-Transfer-Encoding: 8bit
X-Priority: 3
X-MSMail-Priority: Normal
X-Newsreader: Microsoft Outlook Express 6.00.2900.2180
x-mimeole: Produced By Microsoft MimeOLE V6.00.2900.2180
NNTP-Posting-Host: 80.53.222.234
Message-ID: <438cc3b8$1@news.home.net.pl>
X-Trace: news.home.net.pl 1133298616 80.53.222.234 (29 Nov 2005 22:10:16 +0100)
Organization: home.pl news server
X-Authenticated-User: k...@g...home.pl
Path: news-archive.icm.edu.pl!news.rmf.pl!nf1.ipartners.pl!ipartners.pl!news.home.net
.pl!not-for-mail
Xref: news-archive.icm.edu.pl pl.soc.dzieci.starsze:5683
Ukryj nagłówki
Użytkownik "Iwon(k)a" ...
>
>>> uwazam, ze lepiej dziecko od razu uczyc i tego i tego.
>>
Nie. Masz rację, że dzieci powinny się uczyć jak native speakers. Ale to nie
oznacza równoległego nauczania pisowni, wymowy, słówek i gramatyki. Nativy
najpierw sto razy usłyszały: BALL, pojedynczo, w zdaniu, kontekstowo, potem
powtarzały za mamą, czy kolegą, przeczytały w książeczce dla dzieci, a
wreszcie nauczyły się pisowni. To jest właściwa kolejność nauki: usłyszeć,
powtórzyć, przeczytać i zapisać. Ostatnie dwa stosuje się w NZ ostrożnie i
małymi dawkami, szczególnie pisanie.
> tak sie uczy wiele dzieci, ktore znam, w tym moje. codziennie
> chodzi do szkoly amerykanskiej, w soboty do polskiej.
> w jaki sposob zrobila jej ta nauka krzywde na cale zycie?
>
Sytuacja nieporównywalna, piszesz o pełnym zanurzeniu w języku, a my mówimy
o stykaniu się z angielskim raz, dwa razy w tygodniu.
Z wielu względów (m.in. socjalizacji w grupie) bardzo warto uczyć dzieci
imigrantów właśnie tak, całościowo i kompleksowo. To przynosi efekty, bo
język pisany szybko zostaje w tyle za błyskawicznie przyswajanym słownictwem
rozumianym i mówionym, ewentualne braki słówek są nadrabiane w krótkim
czasie.
Natomiast przy uczeniu się języka jako totalnie obcego, naukę pisania należy
pozostawić do czasu opanowania przez dziecko samej techniki pisma i
skoncentrować się na innych umiejętnościach.
--
EwaSzy
Shhhh, to jest usenet, tu się kopie po dupach, a nie humor poprawia.
(c) Jakub "Cubituss" Kowalski
--
EwaSzy
Shhhh, to jest usenet, tu się kopie po dupach, a nie humor poprawia.
(c) Jakub "Cubituss" Kowalski
|