Re: Garnek

Data: 2020-11-13 14:39:27
Temat: Re: Garnek
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pani Ewa napisała:

> A jednak te ostatnie bardzo się upowszechniły, przynajmniej u nas.

Na tym polega globalizacja w rynku żywności, że z różnych regionów
świata ściąga się to, co mają najlepsze, jest charakterystyczne, lub
po prostu lubiane tu na miejscu. Ale i tak pozycja goudy z edamem
(w lokalnych wydaniach) nie jest zagrożona.

> Myśmy w tym czasie wypracowali kiszonki i pierniki dojrzewające.

Pozycja starego piernika w innych krajach wydaje się być silniejsza,
da się kupić suchy w markecie. Co do kiszonek, to potwierdzją one
moja tezę -- trzeba nakisić kapusty i ogórów na zimę, bo tą porą tych
rzeczy świeżych nie uświadczysz. Włoch ma włoszczyznę prawie cały rok,
przeto kisić nie musi. Za to robi trwałe sery i szynki.

> Old Amsterdam w niczym nie ustępuje Manchego czy Parmezanowi moim
> zdaniem. Oczywiście każdy z nich ma swoją specyfikę, ale ten sam
> poziom wykwintności.

Zaznaczmy jeszcze raz, że bardzo często wykwintność rodziła się jako
produkt uboczny przy rozwiązywaniu problemu trwałości.

> W takim razie wielce prawdopodobne jest, że mleko od zwykłej krowy -
> wydojonej właśnie tam - smakowałoby tak samo.

Te krowy nie są niezwykłe. Mają płacone dodatkowo za to, że robią mleko
na odpowiednio wysokim poziomie (powyżej morza). Albo że załapały się
na etat w ekologicznym gospodarstwie. Tu zaznaczę, że z faktu, że jakaś
żywność ma etykietkę "ekologiczna" nie wynika, że musi lepiej smakować.
Nie takie są założenia.

--
Jarek