Re: Jak walczyć ze strachem?

From: Trefniś <t...@m...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Jak walczyć ze strachem?
Date: Thu, 16 Jun 2016 13:17:37 +0200
<nj4q0m$d89$1@dont-email.me> <nj4qk4$r61$1@mx1.internetia.pl>
<nj4rgt$i5v$1@dont-email.me>
<5755f442$0$22832$65785112@news.neostrada.pl>
<5757361c$0$700$65785112@news.neostrada.pl>
<1sctjqcrk2yit$.hm1c7mhod148$.dlg@40tude.net>
<njppar$4gp$1@node1.news.atman.pl> <o...@t...home>
<1xrbx657mbmd6.1p3qxfo21axwt$.dlg@40tude.net>
<o...@t...home>
<15weud9d5e1s3$.975w6asisoyw.dlg@40tude.net>

W dniu .06.2016 o 00:13 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> Dnia Wed, 15 Jun 2016 20:25:34 +0200, Trefniś napisał(a):
(...)

> Ba 3-)

> Jak najbardziej warto. Byle nie tę "najpierwszą" młodą, wczesną, co to
> się
> pojawia już w maju, lecz tę średniowczesną, letnią, bo ma więcej cukrów.
> No
> i musi być przed kiszeniem wybielona, bo kiszenie zielonej daje gorycz w
> kiszonce.

Nie próbowałem tej goryczki i nie zamierzam :)
Ikselka pisząc o wybielaniu, ma na myśli odłożenie kapusty przed kiszeniem
w miejsce bez dostępu światła, na nie więcej niż 2..3 dni. Do tego nie
używa się wybielaczy :)
Procesy enzymatyczne zachodzące w kapuście powodują zanik chlorofilu,
który jest odpowiedzialny za ową goryczkę.
Oprócz wybielenia, kapusta w tym czasie lekko zwiędnie, co ułatwia
szatkowanie.

Ciekawe, że pisałem tu o smacznych kiszonych brokułach - te dopiero mają
sporą ilość chlorofilu.
Nie wiem, nie próbowałem, ale ktoś bardzo chwalił :)
Nie biorę za to odpowiedzialności.

> He he, kiszę od dosyć dawna, to wiem, o czym piszesz - a w tym roku
> poszłam
> jeszcze dalej, bo w moim warzywniku rośnie coś około 40 sztuk późnej
> Kamiennej Głowy do jesiennego kiszenia, nie mówiąc oczywiście o słusznej
> grzędzie wczesnej na bieżace zużycie. Doszłam albowiem do wniosku, że
> kupna
> świeża kapusta do kiszenia też mnie nie zadowala - jakaś taka gorzkawa
> często bywa, przenawożona...

Może to strzał z armaty do wróbla, ale jeśli ktoś lubi mieć solidną
podbudowę, to polecam artykuł:

http://wedlinydomowe.pl/forum/topic/11920-rok-1955-k
iszenie-kapusty/

Tekst jest widoczny od razu, ale żeby zobaczyć obrazki/tabele, trzeba się
zarejestrować i zalogować.
Oczywiście można tego dokonać poprzez "bezpieczne" konta, dostępne choćby
na mailinator.com - ten polecam, bardzo łatwa obsługa i dowolne konto
"istnieje od zawsze", nie trzeba go zakładać :)

Oprócz kopalni wiedzy dost. pod linkiem dodam tylko, że Biełozierska w
"Nowej praktycznej gospodyni litewskiej" (Warszawa 1889) doradza stawianie
kapusty w nowiu księżyca :)

--
Trefniś