Re: Jak walczyć ze strachem?

From: Trefniś <t...@m...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Jak walczyć ze strachem?
Date: Thu, 16 Jun 2016 17:56:23 +0200
<nj4q0m$d89$1@dont-email.me> <nj4qk4$r61$1@mx1.internetia.pl>
<nj4rgt$i5v$1@dont-email.me>
<5755f442$0$22832$65785112@news.neostrada.pl>
<5757361c$0$700$65785112@news.neostrada.pl>
<1sctjqcrk2yit$.hm1c7mhod148$.dlg@40tude.net>
<njppar$4gp$1@node1.news.atman.pl> <o...@t...home>
<1xrbx657mbmd6.1p3qxfo21axwt$.dlg@40tude.net>
<o...@t...home>
<15weud9d5e1s3$.975w6asisoyw.dlg@40tude.net>
<o...@t...home>
<1...@4...net>

W dniu .06.2016 o 14:39 Ikselka <i...@g...pl> pisze:

> Jednak mają zdecydowanie mniej związków siarki - może to ma jakieś
> znaczenie.
> Pod względem zdrowotnym kapusta jest rośliną-cudem, już starożytni
> Rzymianie stosowali ją w najcięższych przypadkach chorób jak panaceum na
> nie, a o jej mocy leczniczej najlepiej świadczy rzymskie powiedzenie
> "Jeśli
> kapusta tu nie pomoże, to nic nie pomoże".
> Przy okazji:
> http://vegeabc.blogspot.com/2009/10/kapusta-wlasciwo
sci-zdrowotne.html
> PS. Polecam komentarze pod tekstem.

Niestety, niektórzy do dziś uważają kapustę za ciężkostrawną, a już
kiszoną za wręcz szkodliwą dla ludzi o "słabych" żołądkach.
Taką opinię o kapuście propagowali na przykład jarosze, kiedy to stawało
się modne.

Na przykład "Jarska Kuchnia zawierająca wypróbowane przepisy..." Marji
(sic!) Czarnowskiej wyraźnie odradza spożywanie kapusty, a już szczególnie
tej kiszonej.

Ale już np. w "Kosowskiej kuchni jarskiej..." Tarnawskich próbowano
odkłamać te głupstwa.
Rodzina Tarnawskich prowadziła w Kosowie Huculskim zakład
przyrodoleczniczy, który bardzo modny był wśród bohemy międzywojennej.
Ciekawy (i wart polecenia) jest zwłaszcza sposób podawania kapusty
kiszonej po obróbce cieplnej.
Wiadomo, że w bigosie, czy kapuśniaku, bakterie fermentacji mlekowej będą
utracone ze szkodą dla wartości zdrowotnej potrawy.
Należy zatem odlać surowy sok z kapusty kiszonej, z samej kapusty
przygotować potrawę, a odlany sok dolać do potrawy tuż przed podaniem.
Oczywiście zakładamy, że na talerzu nie podajemy wrzątku.
Proste, polecam.

--
Trefniś