Re: Mensa i testy na inteligencję...

From: r...@d...uni.wroc.pl (Ronan)
Newsgroups: pl.sci.psychologia
Subject: Re: Mensa i testy na inteligencję...
Date: Fri, 07 Jan 2000 12:19:39 GMT

On Thu, 6 Jan 2000 21:09:55 -0600, "Pszemol" <P...@P...com> wrote:

>Jak myślicie moi drodzy, co posuwa ludzi po przetestowania się?
>Ciekawość? Snobizm popychający do przynajleżności do elitarnego
>"Klubu Najmądrzejszych" czy może coś jeszcze innego?
>Dlaczego ludzie chca się testować... czy to zwyczajne popisy?

Jeżeli ktoś robi test Mensy to odbywa się to przy okazji próby dostania się
tam, więc niejako z defnicji motywacją jest chęć przynależności do Mensy
(choć naprawdę elitarna to ona nie jest, a mądrość a IQ ma bardzo niewiele
wspólnego).
A gdy robią sobie testy na własne życzenie, w gabinecie psychologicznym, to
również - z definicji - można przypuszczać, że chodzi o ciekawość. Inni z
kolei są faktycznie zmuszani przez pracodawców (co jest nielegalne) itd.

>I jeszcze jedno... czy uważacie testy Mensy za rzeczywiście
>znaczące, wiarygodne i zbieżne z ogólnie rozumianą inteligencją?

Temat pojawił się chyba z dziesięc razy na tej grupie i wydaje mi się, że
wszystko istotne zostało powiedziane. A w skrócie:
- jeżeli "ogólnie rozumiana inteligencja" to inteligencja rozumiana
popularnie, przez ludzi, to w ogóle ma ona bardzo mało wspólnego z
inteligencją jak jest ona pojmowana w psychologii,
- testy Mensy diagnozujją inteligecję w rozumieniu psychologii, ale wyniki
jakie otrzymuje się w tych testach odstają istotnie od wyników analogicznych
standardowych testów IQ, jak WAIS, czy RPMT (są nieco inaczej skonstruowane)
- znaczące i wiarygodne zapewne są, (z zastrzeżeniem, że ich wynik nie jest
wprost porównywalny do standardów)

>Słyszałem, że takie testy można zdawać kilka razy (co 2 lata)
>czy zatem fakt, że zdawało się już kiedyś taki test nie pomaga
>przy kolejnych próbach jeśli wie się już "o co tam biega"?

Z badań wynika, że zrobienie równoległego testu (czyli bardzo podobnego) w
przeciągu miesiąca od badania, poprawia wynik o około jedno odchylenie czyli
15 IQ. W okresie około roku ten efekt spada do 2-3 pkt. Po dwóch latach
powinien być zupełnie nieistotny.

---
Pozdrawiam

Michał Kulczycki AKA Ronan