Re: Nadzerka - prosze o pomoc

From: KO <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: Nadzerka - prosze o pomoc
Date: Fri, 12 May 2000 10:48:33 +0200

> Chcialbym sie dowiedziec a Was cos na temat nadzerki.
> Konkretnie chodzi mi o to czy jest regula, ze nadzerka prowadzi do powstania
> raka czy nie ? Czy 18- letnia kobieta, u ktorej lekarz stwierdzil lekka
> nadzerka moze miec obawy czy jest to choroba "mlodziencza" ? Zaznaczam, ze u
> osoby, o ktorej mowie rak wystepowal u babci i matki.

Nadzerka gruczolowa oznacza "wynicowanie" nablonka gruczolowego kanalu
szyjki macicy w obreb tarczy czesci pochwowej, pokrytej nablonkiem
wielowarstwowym plaskim. Jest to stan bardzo powszechny, bo praktycznie
u kazdej kobiety w jakims okresie zycia sie pojawia - jasne wiec ze nie
jest to _stan przedrakowy_.
Jednak pewien zwiazek z rakiem szyjki macicy - mianowicie w obrebie
nadzerki dochodzi do _metaplazji_ = przeksztalcenia nablonka
gruczolowego w wielowarstwowy plaski. W trakce procesu metaplazji
niedojrzaly nablonek w obrebie granicy pomiedzy nablonkiem plaskim a
gruczolowym (strefy T) jest bardziej wrazliwy na czynniki rakotworcze, z
ktorych najwazniejsze sa pewne wirusy (human papilloma virus, i to nie
wszystkie jego typy, a jedynie tzw. high risk). Z tad, jesli powstaja w
szyjce zmiany przedrakowe (= dysplazja, CIN, SIL), a w pozniejszym
etapie rak przedinwazyjny (= nie naciekajacy glebszych tkanek, a wiec w
100% wyleczalny), a w jeszcze pozniejszym inwazyjny, to glownie wlasnie
w metaplastycznym nablonku, w strefie T.
Jesli chodzi o wywiad rodzinny, to czynniki genetyczne w wiekszosci form
raka szyjki macicy nie sa szczegolnie istotne.
Wniosek - uspokoic sie, ale robic co (madry) ginekolog kaze. Dodatkowo
wykonywanie cytologii _praktycznie zabezpiecza_ przed zaawnasowanym
rakiem - bo wykrywa sie zmiany na etapie dysplazji, wyleczalne przez
miejscowe wyciecie, z pozostawieniem macicy, a wiec mozliwosci rodzenia
dzieci... Dlatego umieralnosc z powodu raka szyjki macicy w krajach
ktore wydaja pieniadze na ochrone zrowia spadla radykalnie, a i u nas
spada, przynajmniej w wiekszych osrodkach.

Krzysiek Okon, MD