Re: POCZYTAJCIE

From: "Iza" <c...@o...net.pl>
Newsgroups: pl.soc.rodzina
Subject: Re: POCZYTAJCIE
Date: Wed, 24 Apr 2002 20:40:21 +0200

Użytkownik "laura" <l...@l...pl> napisał w wiadomości
news:aa6rig$f90$1@sunsite.icm.edu.pl...

> Przeczytalam i mysle, ze gdyby spoleczenstwo normalnie traktowalo
> gluchoniemych, nie czuliby sie oni wyalienowani, nie broniliby sie, nie
> uciekali swiadomie ze spoleczenstwa, nie powstawalyby zadne ruchy.

Lauro,
to nie spoleczenstwo alienuje gluchych, to sama natura tej ulomnosci
sprawia, ze maja oni klopoty z normalnym funkcjonowaniem w spoleczenstwie.
Nie slyszac, trudno nauczyc sie mowy, zarowno jej rozumienia, jak i samej
artykulacji, co za tym idzie, brak srodka komunikacji. Poza tym, nie
zapomniaj, ze przeciez myslimy slowami, wiec jak maja myslec pozbawione
jezyka dzieci gluche? Jezyk migowy to nie kalka jezyka mowionego, trudno w
nim wyrazic wiele pojec i zwiazkow przestrzenno-czasowych. Tenze jezyk
wystarcza do codziennego funkcjonowania w swiecie nieslyszacych, ale to za
malo by poczytac chocby najprostsze teksty. W jaki sposob maja glusi
przekazywac dorobek "swojej kultury"? Ujelam to w cudzyslow, bo nie uwazam
by stanowili odrebna grupe spoleczna. Moja ich pelna akceptacja (jak i ludzi
z wszelkimi innymi niepelnosprawnosciami) polega na tym, ze chce przywrocic
ich spoleczenstwu i normalnemu zyciu. Wlasnie normalnemu, a nie
trudniejszemu niz przecietne.
Pozdrawiam
Iza