Re: Zakwas chlebowy - ile wody? ile czekac? jaka make?

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Zakwas chlebowy - ile wody? ile czekac? jaka make?
Date: Tue, 24 Feb 2015 09:44:44 -0600

"ZZZ" <n...@n...com> wrote in message
news:mci1i8$98l$1@mx1.internetia.pl...

> Miałbym lekkie obawy, czy mąka z "supersamu" nie została poddana
> jakimś zabiegom utrwalającym, które nie tylko że pozbawiły ją
> mikroorganizmów ale uniemożliwiała/utrudniała ich rozwój w cieście.
> Miałbym wątpliwości w szczególności czy można ją użyć do zakwasu.

Użyłem, działa, czyli można :-)
Myślę że trochę przesadzasz z tą diabelskością supersamu...

> A ileż tego zakwasu żytniego będzie? Kilka procent.

Hm... No zakwasu żytniego jest np. 200 gram na 600 gram mąki.
Zakwas żytni uzyskuje mieszając równe OBJĘTOŚCIOWO ilości
wody i mąki, muszę sobie to zważyć jak będzie okazja...
Ale nawet zakładając 100% hydracji, w 200gram zakwasu będzie
100 gram mąki, czyli 1/7 całej ilości mąki przyjdzie z zakwasem
jako ta żytnia. A 1/7 to będzie 14% (takie normalne %, nie piekarskie %).

> Jak będzie z mąki pytlowej to nie taki znowu ciemny.

Muszę sobie wygooglać co to mąka "pytlowa" - pierwsze słyszę :-))

> Chcesz mieć jak najbielszy
> chleb to zrób go z mąki pszennej _tortowej_ ale to przecież będzie
> bułka a nie chleb. Czasem zjadam chleb ze sklepu/piekarni ale wiem,
> że im bielszy tym mniej naturalny. A w domowym wypieku zależy
> Ci na naturalności chyba.

Wcześniej już wspomniałem że biały kolor nie jest dla mnie ideałem
do naśladowania a jedynie kolor mojego chleba zaciekawił mnie,
bo używam mąki co ma w nazwie "biała" a chleb biały nie jest :-)

A co do bułek, to też chciałbym wiedzieć jak się robi, takie puszyste :-)

> Według mnie różnicy z wodą nie zauważysz. Z tego co wcześniej napisałeś
> sądzę, że powinieneś się skupić na razie na jednym rodzaju pieczywa
> (a Ty chcesz robić i chleb i ciabattę i bułki paryskie od razu) na dobrym
> przygotowaniu zakwasu i dobrym wyrośnięciu ciasta (może być rzadsze,
> może być gęściejsze ale na pewno musi dobrze wyrosnąć).

Może masz rację, że za bardzo się rozpraszam, ale nie mogę robić
ciągle tego samego chleba bo się domownikom znudzi i przestaną
moje wyniki eksperymentów znikać... :-)

> No i naprawdę polecam podlinkowaną witrynę. Kiedy po paru miesiącach
> robienia wypieków poczytałem ponownie jej zawartość znalazłem
> odpowiedzi na kilka "problemów z którymi nie mogłem sobie poradzić".
> I od tej pory wypieki są wystarczająco powtarzalne i przewidywalne.

Tak, poczytam więcej - dzięki za rady. Pozdrawiam. Jak masz na imię?