Re: Zakwas chlebowy - ile wody? ile czekac? jaka make?

From: "Pszemol" <P...@P...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Zakwas chlebowy - ile wody? ile czekac? jaka make?
Date: Tue, 24 Feb 2015 09:50:57 -0600

"ZZZ" <n...@n...com> wrote in message
news:mci235$b4b$1@mx1.internetia.pl...

> Laboratorium? Zrób żeby był żywy, żeby powstawały w nim stale
> pęcherzyki gazu

Czy to coś złego że staram się przepis/instrukcje odtworzyć wiernie?

> Pszenica zawiera dużo więcej glutenu (o którym zrobił się wcześniej
> taki dziwaczny wątek) niż żyto, stąd taki efekt. Ciasto z mąki pszenicznej
> też uzyskuje ciągliwość, której nie osiągnie ciasto z mąki żytniej.

Acha, czyli te gluty to normalna rzecz - ok, dzięki za uspokojenie :-)

> Zapach jest mało ważny. Jeszcze nie zdarzyło Ci się, że zakwas
> będzie miał zapach (jeśli to można nazwać zapachem) acetonu?
> To jeszcze może się zdarzy. Przewietrz go, odżyw mąką świeżą
> i wodą i będzie dobry nadal.

Acetonu jeszcze nie, ale zapach się zmienia, i to bardzo.

Ten pszeniczny zakwas dostałem od koleżanki, jest stary, stabilny,
przekazywany z rąk do rąk - nie wiem kiedy był zrobiony...
Pachnie łagodnie i się nie zmienia.

Natomiast żytni zakwas zrobiłem samemu - zacząłem od pszenicznej
mąki (nie bardzo wiedząc co i jak) i wody, za parę dni zaczęło pachnieć
żurkiem (!) a potem poczytałem trochę na internecie i dowiedziałem
się że najlepsze chleby wychodzą na mocnym zakwasie żytnim, no
i dodałem żytniej mąki i tak już pociągnąłem - zapach żurku zniknął,
pojawił się trochę kwaśniejszy, mocniejszy zapach - cieżko go opisać.

> p.s. nie wcinam się do wypowiedzi Krys tylko do Twoich pytań

No co Ty? Wcinaj się, wcinaj - niech się inni też przyłączą, fajnie będzie.