Re: ADL

From: "Krystyna*Opty*" <k...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.misc.dieta
Subject: Re: ADL
Date: Thu, 16 Oct 2003 14:46:23 +0200
Sender: k...@p...onet.pl@l2434.biaman.pl
<bmgj3d$7ef$1@nemesis.news.tpi.pl> <bmglce$n8h$1@news.onet.pl>
<bmgmkj$5h$1@atlantis.news.tpi.pl> <bmgr37$k5p$1@inews.gazeta.pl>
<bmgvpj$o4h$1@news.onet.pl> <bmhc5l$nmq$1@atlantis.news.tpi.pl>
<slrn.pl.booenv.197.michal_@unique_mike.computer>
<bmhlqh$dek$1@atlantis.news.tpi.pl>
<slrn.pl.booq3q.1fr.michal_@unique_mike.computer>
<bmirhj$5rt$1@atlantis.news.tpi.pl>
<slrn.pl.boq4io.194.michal_@unique_mike.computer>
<bmj9rl$sr$1@inews.gazeta.pl>
<slrn.pl.boqjmb.662.michal_@unique_mike.computer>
<bmjv95$21n8$1@foka1.acn.pl> <bmk8d4$94v$1@news.onet.pl>
<bmkji4$2bv3$1@foka1.acn.pl> <bmlt7h$51u$1@atlantis.news.tpi.pl>
<bmm220$2sjs$1@foka1.acn.pl>

Użytkownik "Rukasu" <r...@a...net> napisał w wiadomości
news:bmm220$2sjs$1@foka1.acn.pl...
> [...]
> nie "Olej Lorenza"), to przede wszystkim kwas erukowy i kwas oleinowy. I o
> ile kwas oleinowy jest jeszcze stosunkowo "popularny", to kwas erukowy
> występuje przedewszystkim w...
> ...niezmodyfikowanym rzepaku, oraz w gorczycy (w pewnym stopniu także w
> rybach)!
>
> Pominę jednak fakt, że na zaburzenie metabolizmu tłuszczów konieczne jest
> stosowanie tłuszczu nie występującego tak na dobrą sprawę w mięsie, ani w
> innych produktach odzwierzęcych (pomijając ryby, które o ile wiem trzonu
DO
> [...]
> tłuszczów "leczy" się innymi tłuszczami, hm? Ponieważ inne tłuszcze nie
> szkodzą, a wręcz pomagają?
>
> No więc pragnę Cię uświadomić, że w przypadku celiaki zastępuje się gluten
> innymi białkami zbożowymi. Obecnie jedynym sposobem leczenia celiakii jest
> dieta pozbawiona pszenicy, żyta, owsa i jęczmienia - nie zaś dieta
> całkowicie pozbawiona produktów mącznych! W przypadku celiaki zaleca się
> więc jedzenie m.in. ryżu, kukurydzy, gryki, czy prosa. I zawarte w nich
> białka w najmniejszym stopniu chorym na celiakię nie szkodzą. :-)

Fragment cytatu http://www.borgis.pl/czytelnia/nm_gastro/04.php

Czynniki prognostyczne odpowiedzi chorych z osteoporozą na leczenie
dietetyczne + wapń
- im większa wyjściowa wartość gęstości mineralnej kości, tym odpowiedź na
leczenie dietą była wyraźniejsza.
- płeć - kobiety zwłaszcza w wieku przedmenopauzalnym odpowiadały na
leczenie dietą zdecydowanie wyraźniej wzrostem gęstości minetralnej kości
niż mężczyźni w porównywalnych grupach wiekowych.
- wiek - im leczenie rozpoczęto w młodszych grupach wiekowych tym efekt
leczenia był bardziej zauważalny. Rozpoczęcie leczenia dietą w okresie
dojrzewania jak i w okresie poprzedzającym dojrzewanie ma porównywalny
korzystny wpływ - zapewnia normalną mineralizację kości, obrót metaboliczny
kości.
Należy podjąć znaczący wysiłek celem poprawienia przestrzegania diety
bezglutenowej, a szczególnie kontrolowania odpowiedniego wyważenia
składników tej diety, u pacjentów przestrzegających rygorystycznie jej
zasad.
UWAGA:
Analiza składu rygorystycznie przestrzeganej diety bezglutenowej zwłaszcza u
młodzieży sugeruje stosunkowo wysokie spożycie tłuszczów, białek przy
stosunkowo niskim spożyciu węglowodanów. Poziom dietetyczny wapnia, żelaza,
szczególnie u dziewcząt był niski. W konsekwencji niewłaściwych wyborów
pokarmów dietetycznych, częściej obserwowano nadwagę i otyłość w grupie
chorych z dużym reżimem przestrzegania diety niż w grupie chorych pacjentów
z częściowym przestrzeganiem diety (obserwowano mniejsze średnie spożycie
kalorii).
Dieta bezglutenowa jest bezspornie jedynym lekiem w celiakii, dlatego jej
przestrzeganie powinno być najważniejszym celem.