Re: Czubryca zielona - Grupy dyskusyjne w Senior.pl

Re: Czubryca zielona

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Czubryca zielona
Date: Wed, 8 Feb 2017 11:08:09 +0100

Pani Ewa napisała:

> Ta, o której piszę, to mieszanka. Oczywiście z dominującą nutą cząbru.
> Poza tym są w mieszance cebula, czosnek, pietruszka, kozieradka, sól.

Sprawdziłem jak to z tymi gatunkami cząbru i z samą nazwą. Cząber ma
być górski, tak piszą, wtedy czubryca najlepsza. Ludy świata rozmaicie
na cząber mówią, ale to Bułgarzy owo ziółko nazywają "czubrycą". Nie
musi być górska, może być ogrodowa. No jeszcze Macedończycy mają podobne
słówko, czemu trudno się dziwić. Z tamtych kręgów dotarło do mnie
nazywanie w ten sposób samej rośliny przyprawowej, choćby i świeża była.
Można więc rzec, że to co Kotanyi sypie w torebkę i to co ja kupiłem
w słoiku na targu w Warnie, to jest "cząber z dodatkiem przypraw".

> Kiedyś kupiłam kompozycję innego producenta i w ogóle nie miała smaku
> ani aromatu, a ta jest świetna, polecam.

Mam zamiar zrobić sernik na zimno. Nada się ta czubryca?

> Albo dozować składniki według własnych upodobań. Też ciekawie.

Bardzo ciekawie. Intruzje solne i papryczane miały miąższość niewielką
i znajdowały się w słoiku na sporej głębokości. Eksplotacja tych zasobów
metodą odkrywkową musiała być poprzedzona dłuższą konsumpcją czubrycy
właściwej. Pozostają jeszcze metody głębinowe, ale do tego potrzeba
specjalnej technologii.

Jarek

--
A jeśli ci ktoś powie, że masz dodać wanilii, to mu daj w pysk.