świąteczne ciasto bergamotkowe

następny post »
Data: 2018-03-22 14:14:08
Temat: świąteczne ciasto bergamotkowe
Od: t...@g...com

Dostałem kilka pomarańcz bergamotki z Włoch. Upiekłem ciasto. (Przepis poniżej)

Wyszło bardzo aromatycznie.
Bergamotkę można zastąpić zwykłą pomarańczą dodając kilka kropel ekstraktu tego
owocu. (UWAGA: to NIE jest esencja Earl-grey zapachowa tylko spożywcza !! )))

Jeżeli ktoś życzy sobie coś innego od czasu do czasu to wg mnie idealnie nadaje się
na święta.

Ciasto bergamotowe z polewą miodową

Natłuszczenie formy do pieczenia:
2 łyżki roztopionego masła
2 łyżki mąki
olej (opcjonalnie)

Ciasto:
280 g (2 kubki) mąki
165 g (1 kubek) kaszki manny
60 g (1/2 kubka) startych migdałów
2 łyżeczki proszku do pieczenia
1/2 łyżeczki sody
1 łyżeczka soli
400 g (2 kubki) cukru
otarta skórka z 2 pomarańczy-bergamotki
1/4 kubka soku z bergamotki (w przybliżeniu z jednej pomarańczy)
1 łyżeczka suszonego tymianku
1 kubek oliwy
4 duże jajka
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
1 kubek jogurtu greckiego (pełnotłustego)

Polewa miodowo-waniliowa
2 łyżki soku z bergamotki (około z połowy pomarańczy)
1 łyżka wódki
1 1/2 łyżeczki miodu
1/2 łyżeczki ekstraktu waniliowego
40 g (1/4 kubka) przesianego cukru pudru

1. Nagrzej piekarnik do temp. 160°C. Rozpuść 2 łyżki masła dodaj 2 łyżki mąki
wymieszaj do utworzenia pasty. Pokryj wnętrze foremki do pieczenia zwracając
szczególną uwagę na krawędzie i zakrzywienia.
Dla dodatkowego zabezpieczenia pokryj jeszcze warstwą oleju.

2. Umieść mąkę, kaszkę mannę, starte migdały, proszek do pieczenia, sodę oraz sól w
misce i wymieszaj dokładnie do uzyskania jednorodnego koloru.

3. Wymieszaj otartą skórkę pomarańczy z tymiankiem i cukrem do konsystencji
,,piasku". Dodaj olej i wymieszaj całość jeszcze raz.
(Można posłużyć się blenderem).

4. Dodaj po kolei jajka oraz ekstrakt wanilii do suchej mieszanki z mąki.
Nie przerywając mieszania dodawaj stopniowo jogurt do uzyskania jednorodnej masy.

5. Przełóż ciasto do formy i piecz przez około 60-65 minut. Po ostygnięciu wyjmij z
formy.

6. Kiedy ciasto jest jeszcze ciepłe zrób polewę łącząc sok z bergamotki wraz z wódką
miodem oraz wanilią. Połącz z przesianym cukrem pudrem. Wymieszaj. Połóż polewę na
ciepłe jeszcze ciasto posługując się pędzelkiem.

Podawaj ciepłe albo w temperaturze pokojowej.

Przepis na jedna formę dla babki.