Re: Garnek

Data: 2020-11-13 12:50:27
Temat: Re: Garnek
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pani Ewa napisała:

> Jeśli Gouda czy Edam Cię nie przekonują, to na pewno Old Amsterdam
> będzie dobrym dowodem, że depresja krowom służy.

Gouda i Edam nie przekonują ani trochę. Te inne, łącznie z wymienionym,
są dowodem, że i z depresji można podnieść się nieco wyżej. Ale jednak
Gouda z Edamem stanowią większość.

Kiedyś była tu dyskusja na temat tego, skąd w wielu krajach wymyślne
sery i wyrafinowanne wędliny, a w kuchni polskiej takich fanaberyj
brak. Stawiałem tezę, że tam to wszystko z biedy i okresów niedostatku,
a u nas jadła zawsze było w bród. Jeśli w każdej chwili można się udać
do pobliskiego lasu by zadźgać tam sarnę czy jelenia, to się nie myśli
o sposobie takiego konserwowania miąs, by przetrwały nawet lata.

Holender wiedzie żywot spokojny, wsadza te cebulki tulipanów do ziemi,
goudą zagryzie i dobrze mu z tym. Czasem tylko trafi się jakiś latający,
co go gna mo morzach i oceanach -- dla niego te trwałe Old Amsterdamy.

> A mleko smakuje lepiej?

Lepiej, ale z innego powodu. W dokumentach certyfikacyjnych jest też
użycie dojarki z rurociągiem, która gwarantuje, że mleko w trakcie
dojenia ani przez chwilę nie będzie miało styku z powietrzem.
Faktycznie, próbowałem (a mleka nieprzetworzonego nie lubię) -- ma
ono smak neutralny, nie "trąci oborą" jak "mleko od baby". Podobno
mleko ma wielką zdolność przejmowania zapachów, dlatego na to dojenie
tak zwracają uwagę.

Jarek

--
W Amsterdamie statek nasz na wyładunku był
Człowiek do roboty nie miał nic, więc w porcie pił