Re: Pączki

Data: 2021-02-16 18:21:18
Temat: Re: Pączki
Od: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>

Pani Ewa napisała:

> I jeszcze jakby wątroba odrastała, to już w ogóle! No nie, nie aż
> tak dobrze.

Akurat tkanki wątroby mają spore możliwości regeneracji. Wszyscy
jesteśmy trochę Prometeuszami.

> Hm, może faktycznie, bo te pączki, co kiedyś mi przyszło smażyć, to
> każda kolejna partia była o ton ciemniejsza, więc raczej się przypalały
> albo sam tłuszcz już przypalony, albo jedno i drugie. Czasem ktoś mnie
> uszczęśliwi domowymi pączkami i podobnie wyglądają, tez zazwyczaj zbyt
> ciemne i zwyczajnie tłuste. Coś w każdym razie wychodzi nie tak. Może to
> kwestia ciasta. Aż zaczęło mnie kusić, żeby zrobić kilka sztuk na próbę.

Może to efekt postępującego "wysuszania" tłuszczu, któremu ziemniak ma
zapobiegać? Olej chyba nie jest nigdy (na początku) całkiem bezwodny,
a kiedyś w ogóle pączki smażono w klarowanym maśle, któremu do całkowitej
bezwodności jeszcze dalej. W każdym razie i ja mam ochotę, by dokonać
próby pączkowej.

> Wiedeńskich nie jadłam.
>
> Zdarzyło mi się natomiast spędzać kiedyś tłusty czwartek we Włoszech.
> Poszukiwania pączków trochę trwały, zakończyły się o tyle sukcesem,
> że w ogóle jakieś dostaliśmy (pod nazwą bomboni). Ale nie umywały
> się do pączków z pierwszej lepszej piekarni u nas, być może nawet do
> Biedronkowych.

Pączki do znanej nam postaci wyewoluowały gdzieś na naszych ziemiach.
To, że inny nieco wypiek nazwałem tu "pączkiem wiedeńskim" nie znaczy,
że to jakiś typowy austriacki wynalazek. Cioteczka drugą wojne przeżyła
we Wiedniu w austriackiej rodzinie związanej z zachodnią Małopolską.
A może lepiej powiedzieć, z zachodnią Galicją. Tu kultury i kuchnie
mieszały się ze sobą.

Jarek

--
Viribus unitis.