Re: Żurrrrr

Data: 2009-02-12 15:23:43
Temat: Re: Żurrrrr
Od: Panslavista <p...@g...com>

On 12 Lut, 14:40, Theli <p...@w...pl> wrote:

> Nie, a czemu ma byc? Wyjscie do sklepu w sprzyjajacych warunkach to 5
> minut, a na zakwas trzeba kilka dni poczekac.
> No, ale ja nigdy nie robilam zurku dla 1000 osob, na 2 kilka razy do
> roku szkoda by mi bylo calego zachodu z samodzielnym robieniem zakwasu.
>
> th
>
> --http://theli.fotosik.pl/albumy/534167.html

Nie masz racji - w sezonie jesienno zimowo wiosennym - żur można
gotować co drugi - trzeci dzień. Kwas mlekowy jest substancją
energetyczną naturalną - daje siłę i ciepło. Trzeba tylko uzupełniać
menu o wapń i magnez. Wapń z twarogu - doskonały dodatek do żuru
oprócz jajek na twardo, kiełbasy, chrzanu, boczku wędzonego, stopionej
słoniny i skwarek, domowej szynki czy pieczeni wkrojonej (jak do
bigosu), majeranku. Magnez - niestety tylko z preparatów aptecznych -
Polska ma gleby ubogie w magnez. A palacze i kofeiniści (kawa) muszą
go i tak...
Pozostaje podawanie - z chlebem lub ziemniakami, albo zupa
ziemniaczana (skład taki) zalana żurem - rodzaj zalewajki - pychotka.
Prawdziwa zalewajka to dudki czyli lekkie (płucka wołowe lub wieprzowe
- ugotowane i pokrojone w kostkę i wrzucone do żuru ugotowanego na
rosole z dudków (vide zupa ziemniaczana) - to jest TO !!!
Podstawowe przyprawy to czosnek, majeranek i standardowe: dwa
liście laurowe (bobkowe), 3-4 ziarna ziela angielskiego (piment),
tyleż pieprzu czarnego - ze dwa ziarna jałowca i bardzo maleńka
szczypta tymianku (na końcu noża).
Do zalewajki nie dajemy twarogu, płucka powinny wystarczyć. To
samo, gdy nie ma płucek można zrobić na wywarze z białej (surowej)
kiełbasy lub kiełbasy krakowskiej zaparzanej (też biała, a nawet
bielsza)...
Dodatek dobrej gęstej śmietany zawsze chętnie widziany,
zwłaszcza, że śmietana może być regulatorem kwasowosci żuru, barszczu
białego jak i zalewajki - kwaśna do dokwaszenia, słodka do złamania
kwasowosci nadmiernie ukiszonego żuru...