Re: stomatolog ???

From: "Adam Szczebak" <a...@p...onet.pl>
Newsgroups: pl.sci.medycyna
Subject: Re: stomatolog ???
Date: Tue, 26 Sep 2000 14:12:02 +0200

'metalowe plomby', czyli amalgamat (najczesciej srebra) to bardzo trwala i
wytrzymala rzecz, jej wytrzymalosc niektorzy obliczaja na srednio (!!!) 15
lat, co przy nawet najlepszym wypelnieniu kompozytowym (zwlaszcza w zebach
bocznych) jest bardzo korzystne (szczegolnie dla kas chorych ;-)) ).
co do toksycznosci to owszem, kedys cos takiego moglo byc, kiedy asystentka
mieszala opilki srebra z rtecia 'na oko'. teraz nie wolno nawet miec rteci w
butelce w gabinecie, a co dopiero samemu mieszac!!!
sa gotowe kapsulki, otwierane dopiero po dokladnym wymieszaniu z gotowym
amalgamatem w srodku, wiec niebezpieczenstwo 'skazenia' rtecia (a
szczegolnie jej oparami) pacjenta czy srodowiska nie wchodzi wogole w gre.
zreszta tak na marginesie od wielu lat sa prowadzone 'wojny amalgamatowe'
pomiedzy roznymi slawami stomatologii. jedni mowia, ze amalgamat jest 'be',
inni ze 'cacy', i tak naprawde do konca nie wiadomo jak jest naprawde.
wiadomo tylko ze jest to wypelnienie bardzo trwale, a jezeli pacjent nie
zgadza sie na takowe, to, raczej ze wzgledow psychologicznych niz
chemicznych, powinno sie zalozyc inne wypelnienie.

adam szczebak

--
Wygraj bezprzewodowa klawiature i mysz! http://konkurs.rubikon.pl