Re: bigos

Date: Fri, 23 Jan 2015 08:48:49 +0100
From: wolim <n...@p...tu>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: bigos

W dniu 2015-01-23 o 00:01, iwanos pisze:
> nigdy nie robiłem, ale wydaje mi się, że zrobię go tak. Pokroję 4 kilo
> kapuchy kiszonej wypłukał odpowiednio w wodzie, potem wrzucę ją do
> szybkowaru wraz z połową główki kapuchy białej, żywej, pokrojonej.
> Gotowanie z wodą do zmiękczenia. Na patelni wielkiej podsmażę 0,5kg
> wieprzka i 0,5kg kiełbasy. Potem przerzucę to wszystko do szybkowaru i
> jeśli będzie potrzeba to wypełnię to wodą ewentualnie wrzucając jakiś
> rosołek z kostki, no i przyprawy do smaku. Pieprz sól liscie laurowe, te
> śmieszne kuleczki angielski i jakaś magi. Dodam również przecieru
> [...]

Kilogram mięsa na 5 kilogramów kapusty, to wyjdzie raczej kapusta z
dodatkiem mięsa, a nie bigos. Mięsa musi być co najmniej dwa-trzy razy
więcej. Najlepiej przerośniętego tłuszczem. Nawet podgardle może być.
Wołowina również jest wskazana. Tłuszcz jest nośnikiem smaku. W kapuście
nigdy go za wiele.

Kapusta nie ma być gotowana, tylko ma się dusić w niewielkiej ilości
wody. Wręcz wskazane jest delikatne przypalenie tejże, ale takie, żeby
można było od dna odskrobać, nie na węgiel.

Musi być cebula. Na taką ilość kapusty to ze 4 ładne sztuki. Zeszklone,
oczywiście.

W szybkowarze to raczej wyjdzie gęsty kapuśniak, niż bigos. Gotować
należy długo, aż do zbrązowienia całości. Jak się bigos gotuje cały
dzień, to sam się ładnie zbrązowi. W szybkowarze raczej jest to nie
osiągalne.

Grzyby dodaj. Choćby kilka. Śliwek wędzonych odrobinę. Można też dać
powideł, miodu. Bigos ma być kwaśny, ale i słodki.

Przecier pomidorowy jest erzacem długiego gotowania. Nadaje tylko
koloru, a właściwie nieudolnie próbuje go naśladować.

Pozdrawiam,
MW