Re: Kamienie kałowe

Data: 2003-02-06 03:06:02
Temat: Re: Kamienie kałowe
Od: "Maciej Jędrzejko" <m...@N...wp.pl>

> Jelito to rodzaj gietkiej, ruchomej, kurczącej się nieustaniie, rury o
dość
> SZEROKIM przekroju,

Widziałeś kiedys jelito????? jaki szeroki jest przekrój jelita cienkiego? a
jaki grubego ? a jaki bańki odbytnicy, jaki jest minimalny a jaki w
megacolon spasticum?

> Kamienie nerkowe i żółciowe to zupełnie inna sprawa, ściśle związana z
> budową tych narządów. Przykładowo pęcherzyk żółciowy, kurczliwy twór o
dużym
> świetle ("woreczek")

Widziałeś kiedyś pęcherzyk???? ile cm ma jego swiatło? jak wyglada zapalenie
pęcherzyka?

>łączący się cieniutkim przewodem ze światłem

Widziałeś kiedyś ten przewód???? jak wyglada kiedy zatka sie kamieniem
"który nie ma szans sie prze niego przecisnąć?"

> nie mają szans przecisnąć się przez ten przewodzik

A słyszałeś kiedyś o ostrym żółciopochodynym zapaleniu trzustki? Słyszaleś o
kolce żółciowej?

> Powstawanie tych "kamieni" - twardych mas kałowych - nie ma nic wspólnego
> powstawaniem kamieni w pęcherzyku żółciowym czy w nerkach.

Jestes pewien?????

> Wydaje mi się że to trochę rozjaśniło temat ?
> Bardzo chętnie dzielę się wiedzą, z osobami pragnącymi poznać "tajniki"
> medycyny.

Nie dziel sie więcej swoja wiedzą bo jej nie masz...

* * *
Kamienie kałowe czesto udaje sie wybadać per rectum, w medycynie nie ma
rzeczy nie mozliwych - byc moze ktos, gdzies, kiedyś wyhodował sobie 20 kg
kamień - kto wie? na pewno nie jest to reguła, kamyki kałowe najczęsciej
mają od kilku mm do kilku cm. Sa niebezpieczne - mogą powodować niedrożnośc
jelit z zatkania, wgłobienia itp, zapalenia uchyłków, zapalenie wyrostka
robaczkowego, mogą być przyczyną silnych dolegliwości bólowych w okolicy
odbytu kiedy stają sie mechaniczna przeszkodą podczas defekcji. Często dają
sie usunac dopiero palcem per rectum bo zwieracz odbytu mimo parcia często
nie moze ich przepuścić. Czyszczenie okrężnicy to zabieg wykonywany
rzeczywiscie w sanatoriach pod konktrolą lekarzy oraz w salonach odnowy
biologicznej (bałbym się chyba ze jest tam lekarz), sprawa nieprzyjemna,
droga ale daje duża ulgę pacjentom.

Przyczyny powstawania kamieni są różne, nie do konca jasne, postuluje sie
między innymi udział własnie nieprawidłowego wydzielania zółci, czasem za
kamyki kałowe bierze się kamyki żółciowe które przedostały się do jelita na
skutek perforacji pozapalnej pęcherzyka (objawy kliniczne!) do jelita lub
przciśnięcia sie przez "cienki przewód" (objawy kolki zółciowej) Często
przyczyną sa przewlekłe zaparcia (szczególnie u kobiet naduzywających
srodków przeczyszczających), siedzący tryb zycia, stosowanie odwadniaczy
(herbatki, srodki przeczyszczające). Zasadniczo zastój/spowolnienie pasażu
kału w jelicie sprzyja powstawaniu kamieni - mozna sie więc spodziewac
kamyków u ludzi odwodnionych, obłożnie chorych (brak ruchu), głodujacych,
stosujacych dietę ubogoresztkową (mało błonnika=celulozy), także u
tyłych - ale czasem u zupelnie "normalnych" :) Czasem spotyka sie kamienie
u kobiet ciężarnych, które maja załozony pessar (krązek).

Szczegółowej wiedzy i odpowiedzi nalezy szukać u proktologów i
gastroenterologów oraz chirurgów.

Maciej Jędrzejko
"Słowa znaczą a niedomówienia szkodzą
- szczególnie te wypowiedziane publicznie".

www.banana.szanty.pl