Re: Błędy przy pieczeniu chleba pszennego

From: Trefniś <t...@m...com>
Newsgroups: pl.rec.kuchnia
Subject: Re: Błędy przy pieczeniu chleba pszennego
Date: Tue, 10 Feb 2015 01:08:26 +0100

W dniu .02.2015 o 00:11 animka <a...@t...wp.pl> pisze:

> Drugie wyrastanie to chyba w piecyku? Mam ochotę upiec w kuchence
> gazowej.
> Maszyny do pieczenia chleba nie mam.
> Dawniej piekłam ciągle chleb bezglutenowy-córce. Teraz juz sporo
> odpoczęłam od tego i marzy mi się chleb własnego wypieku.

Drugie wyrastanie w temperaturze pokojowej.
Po pierwszym rośnięciu - przebicie spowoduje "opadnięcie" ciasta.
Drugie wyrabianie - niektóre źródła mówią o "odgazowaniu" ciasta.
Zatem pozbawiasz ciasto wytworzonego przez drożdże CO2.
Należy pozwolić mu (po uformowaniu bochenka, lub włożeniu do formy)
wyrosnąć jeszcze raz.
To znów trochę potrwa, nawet dłużej niż rośnięcie pierwsze.

Pisałem wcześniej - niektórzy nagrzewają piecyk do temp. 35 st. C i tam
ciasto wyrasta powtórnie, ale tego nie polecam.
Podobno w temp. powyżej 35 st. C drożdże gorzknieją. Ale to co
proponowałem Pszemolowi (ciasto włożone do zimnego piekarnika i dopiero
włączenie pieczenia) nie powoduje tego efektu - być może drożdże nie zdążą
wytworzyć tej goryczki, zanim temperatura je zabije.

Ja wiem - dwukrotne wyrabianie ciasta, dwukrotne rośnięcie itd. - to się
wydaje pracochłonne i ludzie niechętnie biorą się za pieczenie.
Ale przy rozsądnym podejściu (choćby owo przebijanie ciasta, zamiast
długiego wyrabiania) i odpowiedniej organizacji pracy - można piec bez
jakichś strasznych nakładów.

Zresztą bochenek chleba razowego pszenno-żytniego na zakwasie kosztuje
mnie mniej, niż najtańszy chleb ze sklepu (np. chleb polski z Lidla - 1,49
PLN) - oczywiście wyliczam też energię elektryczną.

Pszemol na pewno potwierdzi - chleb jest smaczny i jadalny przez ok.
tydzień.

Maszyna do pieczenia chleba ma jedną zaletę - dzięki niej szybciej zaczyna
się piec w piekarniku :)
Wbrew pozorom znacznie trudniej jest upiec chleb w maszynie (mała
pojemność komory pieczenia, nadmiar płynu załatwia wypiek). Maszyna
świetnie wyrabia ciasto i wyrzucać jej nie ma sensu - ale piec to ciasto
lepiej w piekarniku :)

Jedyny problem - musisz dobrze znać swój piekarnik gazowy, te elektryczne
są łatwiejsze...
Chętnie pomogę przy pierwszych wypiekach.

--
Trefniś