Re: Smardze

Newsgroups: pl.rec.kuchnia
From: Jarosław Sokołowski <j...@l...waw.pl>
Subject: Re: Smardze
<537b58cf$0$2245$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<537c5bf7$0$2161$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<537d0f6b$0$2164$65785112@news.neostrada.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<llv7ie$idh$1@node2.news.atman.pl>
<s...@f...lasek.waw.pl>
<5385c8b0$0$2153$65785112@news.neostrada.pl>
Date: Wed, 28 May 2014 18:31:13 +0200

Pani Ewa napisała:

> [...]

[...sos paprykowo-ananasowy...]

> Sos moim zdaniem jest w porządku, taki po prostu słodko-kwaśny (testując
> kubkami smakowymi literki), ale jak się skomponował smakowo farsz?

Farsz w sensie nieśpliki i inne trele morele w zawiniątku? Jest coś
takiego, jak "schab ze śliwką". Potrawa, która znalazła się między
innymi w kanonie kuchni weselnej -- a to oznacza, że tolerowana być
musi przez wszystkie ciocie i wujki, więc za szokującą kompozycję
trudno ją uznać. Robi się to tak, że w całym kawałku schabu należy
przez środek wydłubać dziurę, a do niej ponawpychać suszonych śliwek.
I piec następnie. Smakowo taka słodka śliwka komponuje się z wieprzem
dobrze. Wadę ma ów schab taką, że zbyt dużo w nim schabu. Zawilec,
na którym teraz testujemy kubki, wady tej jest wyzbyty -- proporcje
między mięsem a resztą są w nim lepsze. No i czynimy cnotę z tego,
co w wieprzowinie jest wadą -- poddana dłuższej obróbce termicznej
sztywnieje.

Schab nie jest rzeczą o przesadnie intensywnym czy charakterystycznym
smaku. Dlatego dobrze łączy się z mocnymi smakowo suszonymi owocami.
Korzenie też mu dobrze robią. W tym wydaniu najbardziej podchodzi mi
ziele angielskie, chociaż odrobina goździka też jest niczego sobie.
A jeśli już koniecznie miałby być pieczony w całości, to oczywiście
bez kminku nie da rady.

Jarek

--
Potem zaś przyszła długa seria rozróżnień między trelami i morelami: że
pierwsze są łyse, a drugie mają włoski, a dalej -- jakie są rymy do słowa